Pierwszym krokiem powinno być określenie rodzaju oraz profilu jej działalności.
Jeżeli zdecydujemy się na założenie jednoosobowej działalności gospodarczej musimy wpisać ją do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można zrobić to za pomocą Internetu.
Inne formy działalności wymagają wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, który dzieli się na trzy osobne rejestry:
- rejestr przedsiębiorców,
- rejestr stowarzyszeń,
- innych organizacji społecznych i zawodowych,
- fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej dłużników niewypłacalnych.
W formularzu należy podać dane osobowe, nazwę firmy, kod działalności (PKD), datę rozpoczęcia działalności, adres prowadzenia działalności, oraz formę opodatkowania. W przypadku dwóch ostatnich punktów możesz liczyć na pomoc Inkubatora Technologicznego w zakresie opieki mentorskiej i usługi „wirtualne biuro”. Rejestrując nową firmę warto jest posiadać lubelski adres – taką możliwość daje Inkubator Technologiczny za pomocą usługi „wirtualne biuro”. Jest to dobra i wygodna opcja również dla firm i przedsiębiorców, którzy nie chcą rejestrować swojej działalności pod adresem domowym. Zaletą wirtualnego biura jest też obsługa korespondencji przychodzącej – odbieranie poczty, która raz w miesiącu jest przesyłana do adresatów a także możliwość skanowania poczty przychodzącej oraz przesyłanie jej na bieżąco do adresatów za pomocą poczty elektronicznej.
Gdy przedsiębiorca posiada już wirtualne biuro może skorzystać z usługi „Coworking” i „Mikrobiuro”. Coworking jest to „wynajmowanie” przestrzeni biurowej. Przestrzeń można wynajmować w opcjach: godzina, dzień, miesiąc. Z usługi mogą skorzystać firmy ale również osoby prywatne, które nie posiadają wirtualnego biura w Inkubatorze. Inkubator Technologiczny udostępnia korzystającym w cenie usługi : biurko, zestaw komputerowy i dostęp do Internetu. Coworking jest świetnym rozwiązaniem dla osób nie posiadających reprezentatywnego biura na spotkania z klientami czy kontrahentami. Inkubator Technologiczny oferuje również kompleksowo wyposażoną salę spotkań. Dzięki obecności w niej sprzętu takiego jak: rzutnik multimedialny, ekran, flipchart -można organizować tam profesjonalne spotkania o charakterze doradczym. Bardzo korzystną opcją dla firm i samodzielnych przedsiębiorców jest również Mikrobiuro. Podobnie jak w przypadku Coworkingu korzystający z tej możliwości dostają zestaw komputerowy, dostęp do Internetu oraz biurko. Różnicą jest jedynie forma rozliczenia – Mikrobiuro można wynająć minimum na czas jednego miesiąca. W obydwu opcjach istnieje sposobność korzystania z szafy aktowej , jeżeli decyduje się na wynajem całodniowy w kolejno następujących po sobie dniach – jest to wygoda dla przedsiębiorców, którzy dzięki temu nie muszą martwić się o bezpieczeństwo swoich dokumentów.
W ciągu 7 dni od daty zarejestrowania działalności musisz udać się do ZUS-u. Wypełniasz tam formularze: ZUS ZUA – to twoje zgłoszenie do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego, zdrowotnego i chorobowego. Przedsiębiorcy (a już nim teraz jesteś) jak wszyscy pracownicy muszą płacić te składki. Jeśli płacisz tylko ubezpieczenie zdrowotne (np. kiedy masz już etat i pracodawca płaci za ciebie pozostałe składki), wtedy wypełniasz druk ZUS ZZA. Kolejnym etapem jest udanie się do urzędu skarbowego. Jeżeli będziesz się jednak rozliczał z fiskusem na zasadach ogólnych możesz pominąć ten punkt, ponieważ nie będziesz wtedy płatnikiem VAT. Jeśli wybrałeś podatek liniowy (19 proc.), kartę podatkową lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – wtedy musisz poinformować o tym swój urząd skarbowy. Przedsiębiorca składa zwykłe oświadczenie (osobiście albo listem poleconym). Trzeba to zrobić wcześniej niż w pierwszym dniu pierwszych przychodów.
Inne formy działalności wymagają wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, który dzieli się na trzy osobne rejestry:
- rejestr przedsiębiorców,
- rejestr stowarzyszeń,
- innych organizacji społecznych i zawodowych,
- fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej dłużników niewypłacalnych.
W formularzu należy podać dane osobowe, nazwę firmy, kod działalności (PKD), datę rozpoczęcia działalności, adres prowadzenia działalności, oraz formę opodatkowania. W przypadku dwóch ostatnich punktów możesz liczyć na pomoc Inkubatora Technologicznego w zakresie opieki mentorskiej i usługi „wirtualne biuro”. Rejestrując nową firmę warto jest posiadać lubelski adres – taką możliwość daje Inkubator Technologiczny za pomocą usługi „wirtualne biuro”. Jest to dobra i wygodna opcja również dla firm i przedsiębiorców, którzy nie chcą rejestrować swojej działalności pod adresem domowym. Zaletą wirtualnego biura jest też obsługa korespondencji przychodzącej – odbieranie poczty, która raz w miesiącu jest przesyłana do adresatów a także możliwość skanowania poczty przychodzącej oraz przesyłanie jej na bieżąco do adresatów za pomocą poczty elektronicznej.
Gdy przedsiębiorca posiada już wirtualne biuro może skorzystać z usługi „Coworking” i „Mikrobiuro”. Coworking jest to „wynajmowanie” przestrzeni biurowej. Przestrzeń można wynajmować w opcjach: godzina, dzień, miesiąc. Z usługi mogą skorzystać firmy ale również osoby prywatne, które nie posiadają wirtualnego biura w Inkubatorze. Inkubator Technologiczny udostępnia korzystającym w cenie usługi : biurko, zestaw komputerowy i dostęp do Internetu. Coworking jest świetnym rozwiązaniem dla osób nie posiadających reprezentatywnego biura na spotkania z klientami czy kontrahentami. Inkubator Technologiczny oferuje również kompleksowo wyposażoną salę spotkań. Dzięki obecności w niej sprzętu takiego jak: rzutnik multimedialny, ekran, flipchart -można organizować tam profesjonalne spotkania o charakterze doradczym. Bardzo korzystną opcją dla firm i samodzielnych przedsiębiorców jest również Mikrobiuro. Podobnie jak w przypadku Coworkingu korzystający z tej możliwości dostają zestaw komputerowy, dostęp do Internetu oraz biurko. Różnicą jest jedynie forma rozliczenia – Mikrobiuro można wynająć minimum na czas jednego miesiąca. W obydwu opcjach istnieje sposobność korzystania z szafy aktowej , jeżeli decyduje się na wynajem całodniowy w kolejno następujących po sobie dniach – jest to wygoda dla przedsiębiorców, którzy dzięki temu nie muszą martwić się o bezpieczeństwo swoich dokumentów.
W ciągu 7 dni od daty zarejestrowania działalności musisz udać się do ZUS-u. Wypełniasz tam formularze: ZUS ZUA – to twoje zgłoszenie do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego, zdrowotnego i chorobowego. Przedsiębiorcy (a już nim teraz jesteś) jak wszyscy pracownicy muszą płacić te składki. Jeśli płacisz tylko ubezpieczenie zdrowotne (np. kiedy masz już etat i pracodawca płaci za ciebie pozostałe składki), wtedy wypełniasz druk ZUS ZZA. Kolejnym etapem jest udanie się do urzędu skarbowego. Jeżeli będziesz się jednak rozliczał z fiskusem na zasadach ogólnych możesz pominąć ten punkt, ponieważ nie będziesz wtedy płatnikiem VAT. Jeśli wybrałeś podatek liniowy (19 proc.), kartę podatkową lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – wtedy musisz poinformować o tym swój urząd skarbowy. Przedsiębiorca składa zwykłe oświadczenie (osobiście albo listem poleconym). Trzeba to zrobić wcześniej niż w pierwszym dniu pierwszych przychodów.
Aleksandra | Inkubator Technologiczny w Lublinie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz